مقالات آرشیو خبر ها
دیبالا کلاغ را رنگ کرد و جای قناری فروخت، تا رمِ تقلیدکار را خنثی کند

دیبالا کلاغ را رنگ کرد و جای قناری فروخت، تا رمِ تقلیدکار را خنثی کند

یوونتوس آرنا شاهد دو چینش مشابه مقابل هم بود، اما تفاوت یوونتوس واقعا گره بازی را گشود.

 

از گاتزتا دلا اسپورت

 

لوچانو اسپالتی روز یکشنبه مقابل یوونتوس چیز متفاوتی را امتحان کرد، اما علی رغم همه تمهیداتش نتوانست خیلی جلوی پائولو دیبالا را بگیرد، کسی که گل دقیقه ی 77ـش رم اسپالتی را غرق کرد. اسپالتی که از روی دست ماسیمیلیانو آلگری تقلب کرده و دفاع 3 نفره چیده بود، اما متاسفانه نتوانست همان تعادلی که تیم با تجربه ی یووه در استحکام و نیز فشار حملات داشت تکرار کند.

 

اگرچه این چینش در عملا مشابه بود و از نظر فردی هم بازیکنان رم به اندازه ی کافی برای آینه کردن تیم رقیب خوب به نظر می رسیدند، اما یک مورد که رم نتوانست جور کند، دیبالا بود.

 

 

این بازیکن آرژانتینی تفاوت دو تیم بود، نه تنها چون گل برتری را زد، بلکه مشکلاتی ایجاد کرد که مربی جالوروسی قادر به حل آن نبود. جاییکه اسپالتی تلاش کرد تا آلگری را با کپی کردن چینشش گیج کند، مربی یووه با دادن نقشی شناورتر به این بازیکن 22 ساله در زمین به آن جواب داد و به او اجازه داد آزاد باشد. گاهی وقت ها او حتی مثل یک بازیساز عقب زمین بود، گاهی پشت مهاجم و گاهی هم مهاجم سایه.

 

نتیجه اش این شد که خط دفاع و هافبک ― به یک اندازه ― قادر به کنترل کردنش نبودند. خط دفاع سه نفره ی اسپالتی شامل مانولاس، دروسی و رودیگه برای مقابله با او کار سختی داشتند. دیبالا در به جریان انداختن کل سیستم با اتصالات کوتاه موفق بود، بیشتر از همه به لطف دوندگی های شخص ثالثی به نام سامی خدیرا.

 

 

در واقع تک خال یوونتوس به تنهایی سیستم تاکتیکی اسپالتی را خنثی نکرد، این بازیکن آلمانی، با حمله های به خوبی زمان بندی شده اش به تیم تورینی اجازه داد که همیشه در فاز حمله از برتری عددی برخوردار باشد. این طوری بود که گل زده شد، وقتی دنیله دروسی جلو امد تا جلوی پائولو دیبالا را بگیرد، تکل ناموفق این بازیکن ایتالیایی به خدیرا اجازه داد که توپ را تصاحب کند ― در حالیکه دیبالا همزمان فرار می کرد ― و به پوگبا بدهد. ناگهان، وقتی دروسی از موضعش خارج شده بود و به دنبال بازیکنان یووه می دوید، یوونتوسی ها در موقعیت 3 به 2 قرار گرفتند و پوگبا پاس داد و رودیگر کندتر از این بود که بتواند جلوی دیبالایی که با زاویه ی مناسب توپش را از کنار دست های شزنی عبور می داد، بگیرد.

 

فعل و انفعال، هوشمندی و زرنگی برای انتقال سریع توپ در پیروزی یووه حیاتی بود. دیبالا یک جور محور متحرک بود، وظیفه اش افزایش سرعت بازی و پاس دادن زیر پرس رمی ها بود، 7 بار یک و دو ی او در طول بازی این را به خوبی نشان می دهد.

 

حتی در نیمه ی دوم که اسپالتی به پیانیچ و ونکر گفته بود که به این بازیکن آرژانتینی نزدیک تر باشند، او به سادگی در جلوی زمین شناور بود تا از یارگیری انها بگریزد، پس در مقابل استراتژی تقلیدکاریِ اسپالتی، برتری تاکتیک «کلاغ را رنگ کن و جای قناری بفروش» آلگری با دیبالا ثابت شد که برتر بوده است، چون یووه روی بازی مسلط بود، 55٪ مالکیت، 7 شوت در چارچوب مقابل 1، 630 پاس برابر 520 و 11ـمین برد پیاپی در جیبشان.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نسیبه سرگزی
نسیبه سرگزی«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: